Kedua-duanya membawa makna yang sama. Esok atau besok. semuanya boleh diterima pakai dalam kehidupan seharian.

Tapi, yang mana satu pilihan korang?

Pada aku lah, aku lagi prefer guna 'esok' since kedengaran lebih suci sopan. dan sesuai jugak rasanya kalau nak guna untuk segala macam urusan yang formal. While, 'besok' sounds a bit like 'garang' ataupun kasar. Either way, kadang2 aku guna 'esok', ada masa lain, aku guna jugak 'besok'.

Dan aku rasa penggunaan dua-dua perkataan ni pun adalah tersendiri & significant!

contoh:
"Nanti, korang jangan lupa datang ke rumah aku esok...", kata Siti Halimah kepada rakan-rakannya.

contoh:
"Besok je lah kau hantar report ni kat bos!", hasut Tuminah kepada Siti Haleemah.


Nampak tak beza?! hahaha


Aku cuma nak tahu pandangan korang... cepat!


NUke

4 Comments:

  1. bukankosong said...
    aku tak kisah je

    asal maksud tu smpai
    Ri said...
    guna mana dan.
    kekadang sebut 'sok' je.. :p
    Faizal Sulaiman said...
    aku setuju dengan dua penggunaan ayat ko. haha
    NUke_Rude said...
    Bukankosong:
    Haha! Betul tu bro.. yang penting maksud tu sampai!

    Ri:
    Aik? Terus dengar yang hujung2 je eh!? Hahaha

    Faizalsulaiman:
    Hahaha! Kann?! Penggunaan ayat tu kenalah tepat!

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.