Okay, makanya kali ini tuan punya blog nak menceritakan tentang kisah percutian hujung minggu yang telah pun berlangsung pada penghujung November yang lalu. Ya, maafkan saya karena lambat untuk mengemaskini blog ini yang kelihatan semakin bersawang dan syahdu.

Apa-apa pun, pada 22 hingga 24 November lepas, aku bersama sahabat telah mengambil keputusan untuk melarikan diri daripada kesibukan hidup dan kerja sementara waktu. Actually, dari dulu lagi 'verbally' plan nak bercuti tetapi asyik tak jadi je sebab masing-masing sibuk and budget constrain. So, at the end, jadi juga. Kota Kinabalu, Sabah.



It will be not fair if I said I travel to 'Sabah' kan, walhal hanya meng-explore KK je.

Flight tengahari, sampai KK around petang. Ambil teksi dan terus ke Hotel Garden, situated exactly next to Signal Hill (Bukit Bendera). FYI, korang boleh naik ke Signal Hill tu untuk menikmati permandangan matahari terbenam. We did that. Yeay! Panjat tangga laa tapi! Sampai je KK petang tu, kami ke Wisma Sabah untuk mencari tour package yang sesuai untuk dijoin pada hari esoknya. Setelah berbincang2, we all decided to pick Island Packages instead of Mountain Package. Kebiasannya, 2 packages ni yang popular among local & foreign tourists.



Dan kitorang tak menyesal pun! Harga asal pakej (2 pulau) RM 225 per person, but nego, kitorang dapat RM 175 per pax! Plus, we got to know that both of us were the only tourist yg ambil package tu on Saturday (23 Nov). Advantage sebab the tour guide bawak kitorang pusing2 and explore pulau-pulau. We went to Sutera Harbour Jetty before taking a speedboat ride to Pulau Sapi. There, we snorkel and FOUND NEMO. You know.. Nemo, the clown fish... Jumpa kat celah-celah batu karang tu. Almost half day kat Pulau Sapi, kami dijamu dengan makanan laut masakan tempatan yang super awesome. Then, around 1.30 pm, we went to Pulau Manukan. Try google Borneo Trails, the company.



Instead of snorkel, kitorang suruh our tour guide, Gan, bawak kitorang pusing-pusing pulau. And he brought us to the 'other side' of the island yang sedikit berbatu-batu tetapi ada very nice view! Far away from the crowded spot. Bliss. Bless! Both islands were among the five islands yang membentuk Taman Laut Tunku Abdul Rahman.

At Kota Kinabalu... tempat yang wajib pergi adalah Pasar Kraftangan, where you can find those accessories made from the pearls. And the price is quite cheap though! So, I bought hellot of souvenirs there for the family yang menanti di Kolumpo. Harapnya diorang suka. Kalau tak suka, pulangkan balik!!



At night, you should try KK's seafood near the Waterfront and the Central Market. Fresh and sedap!



Despite the city yang tak sebesar mana, you can still enjoy the traditional and modern influences in the city. Near the Tourism Board, ada satu tempat yang macam dah abandoned, tapi penuh dengan graffiti yang cantik-cantik. :)



While at the Jesselton Jetty Point, ada banyak juga kedai makan, and I recommend you to have 'Nasi Katok'. Jangan tanya macamana rupanya... aku tinggalkan untuk korang rasa sendiri. On Sunday morning, there will be Sunday Market yang korang boleh jumpa macam-macam jenis benda - daripada lauk pauk, keychains, sampailah binatang peliharaan. Tak tipu! The local people here selalu rekomen Roti Kahwin dan Teh C Peng (Beng) dari kedai roti Fook Yuen. Serious sedap! Should try! Halal.

Overall, Kota Kinabalu is actually a nice city for those yang nak larikan diri daripada kesibukan kotaraya besar sekejap. Minimal. And trust me, pulau2nya sangat cantik.




So, lepas ni nak bawak parents pulak lah!

Oh, all the flight tickets and accommodation were booked via Expedia. Senang weh!

NUke

2 Comments:

  1. Ren said...
    Bestnya Sabah. Teringin nak pg.
    NUke_Rude said...
    Ceh! Padahal dah pergi! Hahahah

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.