Let's talk about music.

Actually dah lama nak menyuarakan pendapat berkenaan dengan muzik semasa Malaysia ni, cumanya masa macam tak berapa nak mengizinkan. Thanks to my new hobbies (cycling and travelling!) Dan alang-alang ada beberapa artis yang baru sahaja mengeluarkan album baharu, baik kita ambil peluang ni untuk buat review sekaligus.



ANATOMI
Faizal Tahir
2016

Tak salah kalau kita katakan yang percubaan Faizal Tahir kali ini menjadi! Album terakhir beliau sebelum ini didapati kurang mendapat sambutan yang menggalakkan daripada masyarakat kita. Tak terkecuali aku (walaupun aku ni peminat FT jugalah). Semuanya disebabkan formulasi yang aku kira "tak kena pada waktunya". Albumnya terdahulu dirasakan melangkaui masa di mana genre yang diketengahkan pada ketika itu tidak boleh diterima orang. Namun, berbeza dengan 'Anatomi' yang telahpun menjengah pasaran sejak November 2016 lepas. Dalam album ini, terdapat keseimbangan di antara lagu yang "radio-friendly" dan lagu berat (yang juga akan menjadi "radio-friendly" kalau diulang dengar banyak kali). Pendekatan pop rock seperti "Assalamualaikum" (winner of Best Malaysian Song & Best Song at APM 2015) dan "Sejati" (Best Pop Song & Best Song AIM22) secara mudah akan melekat dalam kepala para pendengar. Apatah lagi balada seperti "Sayang", "Setia" dan "Menang" yang mana muziknya sangat mudah diterima pendengar. Memang senang diakui, FT sounds good in his ballad (songs). "Menang" sekiranya dikeluarkan sebagai single, will definitely be on the top of music charts - a similar effect macam 'Sampai Syurga' dulu.

However, the highlights of the album is not on the above-mentioned songs, but "Suriram" and "Bukan Yang Pertama". If I got to choose between these two, I would pick "Suriram" as the best song of the album. Thanks to its catchy-ness sounds and beautifully-crafted lyrics; menjadikan lagu klasik (reference) itu sebuah rock-ethnics yang dramatik. Sekali dengar, memang tak akan cukup. While, "Bukan Yang Pertama" akan menyebabkan kita berfikir sejenak "really? FT sings this?" - dalam keadaan yang kekaguman. It is a new kind of pop (at least from FT) and will definitely lasts long in music chart (namun, memerlukan masa yang sangat lama untuk mengungguli carta).

Anatomi will receive a lot of nomination in the upcoming awards (probably AIM23). One of the reason is, "Dirgahayu". This power ballad (with Dato' Siti Nurhaliza) - though serves as bonus track; is the perfect nominee for Best Duo/Collaboration Vocal and Best Pop Song in the upcoming AIM23 (if any).

On a down side, the inclusion of three versions of "Assalamualaikum" in the album seems like unnecessary...? But, I am very sure, Faizal Tahir has a lot of reason for that.


Anatomi is undoubtedly the best album Faizal Tahir has ever produced and will definitely win big in the next AIM23, most likely to grab the "Best Album" title.


Verdict: 4.7/5




NUke

0 Comments:

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.