Couple of days ago, I have had a nice time, chatting with a friend. And we were like asking on each others' lives. Well, it's normal lah kan kalau dah lama tak jumpa, dan bertanya itu ini. And the conversation was so fruitful that we did talk about books, life as a single man, and eventually leads to an interesting topic.
Marriage.
I was laughing in my heart, of course, whenever people asked me about marriage. Lebih-lebih lagi, bila diajukan soalan "Bila pulak turn kau nak naik pelamin ni?". And spontaneously, I'll say 8 years to go. Or maybe 7. Sometimes, 9. Occasionally, 10.
Memang. Sekarang ni ramai kawan-kawan kita dah berumah tangga. Dan pada usia yang muda, aku memerhati kehidupan mereka ini penuh dengan kegembiraan dan kebahagiaan. Aku gembira bagi pihak mereka. Ya lah, kalau boleh biarlah perkahwinan mereka itu kekal sepanjang hayat dan hingga ke alam syurga nanti.
But, when it comes to our own-self, kenapa kita merasa awkward pula?
Age. And marriage.
Some people memang dah letak penanda aras untuk sesuatu perkahwinan dalam keluarga. For example, in my family, my eldest sister (Along) dulu berkahwin pada usia 24 tahun. Angah pun begitu. Cuma Alang bernikah pada usia 25 tahun. So, adakah abang aku, aku, dan adik aku juga perlu untuk memastikan diri 'berkahwin' pada usia 24 tahun?
Damn! Aku 24 tahun lah tahun ni!
Jawapannya tidak. Lucky enough, our parents tak pernah pun mendesak dan sekeras-kerasnya mahu anak-anak mereka yang lain ni kahwin semata-mata nak 'mengikuti jejak langkah' adik-beradik yang terdahulu. They're so memahami.
Cuma, persoalannya berbalik kepada diri sendiri. When will be the suitable age for your own marriage?
Aku sendiri meletakkan penanda aras pada usia 32 tahun. Tetapi, jodoh pertemuan, ajal dan maut; semua itu terletak di tangan Allah.
-Sebenarnya, aku sangat takut akan kegagalan sebuah perkahwinan.
Kalian?
NUke
KOPI. Launching.
Annexe Gallery, Central Market
March 24, 2012
12 noon
captured using Nikon D90
edited using Nikon D90, Photoscape, Adobe Photoshop
NUke
Seperti yang di-highlight-kan dalam notakaki akhir KAC3 tempoh hari, aku ada mengatakan bahawa sebahagian nama-nama watak ini adalah nama betul sebahagian sahabat-sahabat aku. Pun begitu, ditegaskan sekali lagi bahawa personaliti mereka dalam cerita ini jauh sekali dan tidak sama dengan personaliti mereka yang sebenar di dunia realiti.
Huraian di sebalik nama watak; mengikut urutan peristiwa:-
Asyraf : Seorang sahabat dan kenalan sejak 5 tahun. Kawan sekelas tadika dan seperumahan. Kenal sejak tahun 1993. Kini menuntut di Ireland.
Xyryll : Nama fiksyen yang direka spesifik untuk siri KAC ini. Pun begitu, aku pernah terlintas untuk menamakan anak aku (kelak, insyaallah) dengan nama ini. Tetapi, bila difikir-fikir balik. Baik tak payah. Nanti bila dah besar, dia google nama dia sendiri, and terjumpa cerita ni, macam awkward pula.
Alya' : Diolah dari nama sebenar seorang sahabat; 'Alyaa Nadhira. Seorang kenalan sejak di MRSM dulu. Pernah satu kelas dengan dia. Dia baru saja menamatkan pengajian dalam bidang perubatan dari sebuah universiti di Indonesia.
Arief : Nama betul seorang rakan bilik ketika menuntut di matrikulasi. Student biology. Berkaca mata. Berasal dari Terengganu. Anak yatim.
Fadhiri : Nama betul seorang rakan bilik. Juga ketika menuntut di matrikulasi. Pelajar jurusan Biologi. Berasal dari Kelantan. Namun, beliau kini sudah tiada di dunia lagi. Terlibat dengan kemalangan motor ketika di semester akhir di UPSI. Arwah memang seorang yang arif dalam soal ibadah dan agama.
Jason : Pemilik nama ini merupakan seorang berbangsa Cina. Juga kenalan ketika menuntut di matrikulasi. Bijak dan pandai dalam kedua-dua subjek Biologi dan Fizik. Tinggi. Seusia dengan aku.
Puan Azizah (pensyarah Fizik) : Watak fiksyen. Nama Azizah itu diambil bersempena dengan guru muzik ketika aku di sekolah rendah.
Maisarah : Nama watak ini hanya disebutkan sekali dalam KAC yang pertama. Watak fiksyen.
Dr. Samad (pensyarah Matematik) : Nama pensyarah ini aku adaptasikan bersempena dengan cikgu Matematik aku ketika menuntut di MRSM dulu. Memang namanya Samad.
Khairul (kenalan bermain skuasy) : Watak fiksyen yang diambil namanya bersempena dengan seorang kawan di sekolah rendah - Khairul Amri.
Puan Hamidah (pensyarah Bahasa Inggeris) : Watak fiksyen.
Anuar : Kenalan ketika di matrikulasi. Sebilik dengan Jason. Biliknya hanya bertentang dengan bilik aku dulu. Orang Kelantan, bertubuh sedikit sasa tetapi pendek. Student Fizik.
Puan Roslinda (pensyarah Matematik) : Memang wujud. Beliau sangat garang. Pernah sekali aku terlewat masuk kelas tutorialnya ketika di matrikulasi, dan dia tak bagi aku masuk kelas. Setelah aku berkeras, dia bagi juga. Dan setelah insiden itu, aku selalu dipanggil ke hadapan untuk menjawab soalan di papan putih.
Pugneswary : Seorang kawan perempuan berbangsa India. Sekelas dengan aku ketika di matrikulasi.
Meor : Kawan sekelas ketika di matrikulasi. Tinggi dan berpewatakan macho.
Noradilah, Che Wan & Nuh : Nama gelaran dan nama betul sahabat-sahabat ketika menuntut di matrikulasi.
Hazieq : Lelaki yang aku kenal ketika masih menuntut di matrikulasi. Kebetulan kampungnya berhampiran dengan kampung ibu, di Melaka.
Nizam : Rakan dan kenalan ketika di matrikulasi.
Ustaz Zainuddin : Watak fiksyen.
Dr. Khairi : Watak fiksyen. Pun begitu, namanya diambil bersempena dengan nama seorang kenalan ketika belajar. Teman sekelas dan teman bersukan ketika di matrikulasi.
Fatin : Teman sekelas ketika di matrikulasi.
Professor Fakhri : Watak fiksyen. Namanya diambil bersempena dengan nama sorang sahabat sekelas ketika di matrikulasi.
Meor Mustapha Hashim : Watak fiksyen.
Trivia dalam KAC:
1. Cerita ini secara tidak sengaja dipublishkan pada tahun 2009. Selepas itu, ianya terpaksa dikembangkan atas respon yang membina daripada pembaca.
2. Dalam KAC, Xyryll melakukan aktiviti tidak bermoral bersama Anuar. Yang mana selepas-selepas itu, mereka turut disertai oleh Nizam. Huraian ini tidak dipaparkan dalam KAC2 atas faktor ayat dan kandungan yang terlalu explicit. (Lost episode of KAC 1.5)
3. Sebelum KAC3 dipaparkan, penulis sudahpun memperlihatkan jalan cerita bagi tiga chapter yang pertama kepada beberapa individu untuk review awal. Respon2 yang diterima ini lah yang menjadi tunjang kepada apa yang anda baca sebulan ni.
4. Ketika plot jalan cerita ini siap, hanya seorang saja yang tahu pengakhirannya bagaimana. KAC3 sepatutnya berakhir ketika Asyraf diberi pilihan sama ada untuk menerima pelawaan pensyarah-pensyarahnya itu bagi menyelamatkan Xyryll. Individu yang tahu akan pengakhiran awal ini, bagaimanapun tidak tahu akan plot akhir yang telah diubah.
5. Poster-poster KAC : 1 (gambar penulis. self-captured, di dalam bilik di UKM), KAC 2 : Pemandangan di Lumut. KAC 3 : Ketika berada di Brunei.
Terima kasih kerana sudi membaca.
dalam topik : ku ampunkan cintamu, ku ampunkan cintamu 2, ku ampunkan cintamu 3, novel
Siri Akhir (Siri 12)
Pagi Khamis minggu itu, setelah usai menghadiri kuliah
Kimia, Meor melangkah berseorangan menuju ke Bangunan Pentadbiran kolej. Dia
mahu sekali berjumpa dengan Professor Fakhri bagi mengesahkan akan tindakan
disiplin yang dikenakan terhadap Nizam. Dia juga mahu mendapatkan kepastian
perihal Asyraf, sementelah terlihat kelibat lelaki itu meninggalkan bilik
Penolong Pengarah kolej itu semalam. Setelah pintu diketuk beberapa kali,
kedengaran suara Penolong Pengarah kolej itu member kebenaran untuk masuk. Meor
sopan memberikan salam kepada pensyarah itu, sebelum menutup rapat daun pintu
bilik.
“Maaf ya professor kalau-kalau saya ni
mengganggu kerja professor.” Meor memulakan bicara, memohon maaf andaikata
kehadirannya ketika itu mengganggu proses pekerjaan pensyarah yang jelas
kelihatan tertekan pada riak wajahnya.
“Oh, awak rupanya! Tak mengapa. Sila
duduk.” Sambut Professor Fakhri, mempelawa Meor untuk duduk di kerusi
bersetentang dengannya. Professor itu kemudiannya bertanya khabar Meor dan juga
perihal bapanya itu. Sebelum masing-masing tersenyum mesra dan beralih tumpu
kepada tujuan kedatangan Meor ke pejabat pensyarah itu.
Kedua-dua lelaki itu berbincang serius
akan perkara tindakan disiplin yang dikenakan terhadap Nizam. Sesekali,
terselit senyum sinis dan tertawa kecil pada kedua-dua wajah mereka. Setelah
menyoal pasti, Professor Fakhri mengesahkan akan pemberhentian pengajian Nizam
yang akan berkuatkuasa dalam masa dua minggu lagi. Meor juga bertanyakan
perihal Xyryll kepada Professor Fakhri, namun belum sempat dia menghabiskan
soalannya itu, Professor Fakhri bangun dari duduknya dan menuju ke arah kabinet
fail yang terletak berhampiran mejanya. Sambil membelek-belek beberapa dokumen,
dia menjawab,
“Memandangkan Nizam sendiri mengakui
akan penglibatan Xyryll dalam kes ini, dan juga pengakuan oleh Xyryll sendiri
pun sudah diterima, maka dia juga akan dibuang kolej.” Terdengar nada tegas
dalam suaranya. Dia kemudiannya menyambung,
“Tetapi… there is one cute student by
the name of Asyraf. Katanya dia sahabat si Xyryll tu dan dia ada mengemukakan
rayuan bagi pihak Xyryll.”
“Kamu kenal dia?” soal Professor
Fakhri kepada Meor yang masih duduk di kerusinya itu.
“Oh, Asyraf! Kenal! What do you think about him,
prof?” Asyraf mengajukan kembali soalannya itu.
“I don’t know. Dr. Khairi and I already
asked him to please us this weekend. You know lah, Asyraf tu pun, not bad juga
kan? Kami pun dah lama tak diservis.” balas Professor Fakhir berseloroh penuh
makna dan berahi.
Rileks. Meor perlu lagak bersahaja.
Namun, dia tidak mungkin mahu membiarkan pensyarah-pensyarahnya itu sahaja
meratah tubuh lelaki yang lama diidamkan itu. Dia juga mahu menikmati tubuh
lelaki yang dimaksudkan itu. Sedang dia mendengar ngomelan professor itu,
mindanya ke langit membayangkan enaknya nikmat membayangkan tubuhnya bertaut
rapat dengan tubuh milik lelaki bernama Asyraf itu. Pun begitu, semuanya tidak
lama apabila Meor dikejutkan dengan persoalan yang terpacul keluar daripada
Professor Fakhri.
“Jadi, kalau sudah tiada apa-apa lagi,
boleh la kiranya saya teruskan kerja saya ya, Meor?” sopan caranya meminta Meor
untuk beredar dari biliknya itu. Tanpa berlengah, Meor bangun dari kerusi itu
dan bersalaman dengan lelaki dihadapannya lalu meminta diri untuk beredar.
“Oh, sampaikan juga salam saya kepada
ayah kamu ya, Tan Sri Meor Mustapha Hashim…” pesan Professor fakhir sebelum
menambah;
“Pesan juga kepadanya, hujung bulan ini
ada mesyuarat ahli lembaga pengarah, dan dia selaku Pengerusi Kolej Maju
Cemerlang ini, perlu hadir sama.”
Meor mengangguk tanda faham.
--
Jumaat. Ramai pelajar dan penghuni
asrama mengambil keputusan untuk pulang bermalam di rumah masing-masing pada
penghujung minggu ini. Xyryll tidak terkecuali. Tambah-tambah pula setelah
dinasihati oleh Asyraf untuk menenangkan fikirannya di rumah, Xyryll seolah-olah
pasrah dalam malas mengemaskan beg pakaiannya itu. Ada juga Xyryll mempelawa
Asyraf untuk pulang ke rumahnya minggu itu, tetapi ditolak baik dengan alasan ada
tugasan berkumpulan perlu disudahkan, dan Xyryll tidak mahu banyak bertanya.
Setelah memastikan hanya mereka berdua
sahaja di dalam bilik itu, memandangkan Fadhiri dan Arief masih belum pulang
dari Solat Jumaat, Xyryll merapatkan tubuh ke arah Asyraf yang sedia berdiri
memerhatikannya mengemas beg sedari tadi. Dirangkul tubuh lelaki itu lembut
sebelum memberikan pelukan ikhlas dan sayang.
Xyryll memohon maaf kepadanya andaikata
dia banyak menyusahkan Asyraf selama perkenalan mereka sedari kecil lagi. Dan
dengan tidak banyak soal, Asyraf memberikan satu kucupan pendek pada bibir Xyryll
sebelum melepaskan pelukan lelaki itu.
“Aku sayang kau, Asyraf.”
--
Malam itu, setelah kebanyakkan penghuni
asrama sudah tidur termasuk teman sebiliknya, Asyraf bangkit dan bersiap-siap
untuk keluar. Dimasukkan beberapa helai baju dan seluar serta pakaian dalam ke
dalam beg sebelum menuju ke kafeteria untuk berjumpa dengan Dr. Khairi seperti
yang telah dipersetujui dan dijanjikan. Sebaik saja kelibat pensyarah itu
kelihatan, dia sama-sama berjalan menuju ke arah kereta Proton Persona hitam
milik pensyarah itu dan merelakan apa yang bakal terjadi selepas itu.
Dikhabarkan kepdanya oleh Dr. Khairi bahawa Professor Fakhri
sudahpun menunggu kehadiran mereka di sebuah hotel di Seremban. Demi meleraikan
kejanggalan di antara kedua-dua insan di dalam kereta itu, masing-masing
berbual bicara mengenali hati budi masing-masing sepanjang perjalanan.
Namun, setibanya Asyraf di bilik hotel
yang dimaksudkan itu, dia dikejutkan dengan kenyataan Professor Fakhri yang
turut menjemput seseorang lain pada saat-saat akhir. Walau apapun reaksi yang
bakal diberikan dan mahu ditonjolkan, Asyraf merasakan bahawa semua itu sudah
tiada bermakna baginya. Malam itu, dia mengotakan janji dan pengorbanannya demi
Xyryll, sungguhpun terpaksa menjadi peneman ranjang Professor Fakhri, Dr.
Khairi, dan juga anak si Pengerusi Kolej Maju Cemerlang itu…
“Meor…”
--TAMAT--
Notakaki: Dengan tamatnya Ku Ampunkan Cintamu 3 ini, maka tamatlah sudah rangkaian novel-blog Ku Ampunkan Cintamu. Maaf dipohon andaikata jalan cerita ini secara tidak sengaja terkait rapat dengan kisah hidup mana-mana individu yang masih hidup atau pun yang sudah tiada. Ditegaskan berkali-kali bahawa cerita ini adalah rekaan semata-mata. Sebahagian nama watak yang diketengahkan ini merupakan nama sebenar sahabat penulis akan tetapi tidak menggambarkan personaliti mereka yang sebenar dalam dunia realiti.
Penulis juga berterima kasih kepada bloggers yang sudi memberikan kerjasama dan pendapat yang membina sepanjang penghasilan karya KAC hingga KAC3.
NUke
dalam topik : ku ampunkan cintamu 3, novel
Siri 11
Menarik nafas panjang, Xyryll
memberanikan diri melangkah masuk ke dalam bilik Penolong Pengarah kolej itu. Kelihatan
Dr. Khairi sudah pun berada di situ menanti kehadirannya bersama-sama dengan
Professor Fakhri. Dia kemudiannya dipelawa duduk. Hari Isnin Xyryll itu memang
tidak akan sama seperti hari-hari Isnin yang sebelumnya.
Tanpa banyak bicara, masing-masing
seolah-olah mengerti akan apa yang mahu diperkatakan. Perbincangan tiga penjuru
itu berlangsung selama hampir satu jam setengah dengan hasilnya memaksa Xyryll
untuk mengaku bersalah melakukan hubungan seks ketika berada di dalam kolej.
Lebih teruk, kesalahan salah laku dan tatatertib itu melibatkan perlakuan seks
luar tabii dan sememangnya dianggap sebagai kes berat dalam senarai tindakan
disiplin yang dikenakan terhadap seseorang penuntut kolej. Sama nasibnya
seperti Nizam, Xyryll dikenakan hukuman buang kolej, namun Dr. Khairi masih mengingatkan
akan peluang untuk Xyryll memohon rayuan dalam tempoh masa dua minggu. Notis
pemberhentian pengajian akan dihantar kepada penjaganya sejurus tamat tempoh
permohonan rayuan.
-
Hujan renyai membuka tirai pagi Rabu di
bumi Melaka itu. Seperti yang dibincangkan Xyryll bersama Asyraf tempoh hari,
mereka akan cuba untuk mengemukakan rayuan bagi meringankan hukuman yang
diterima Xyryll.
Asyraf memulakan langkah itu dengan
berjumpa pensyarah Matematik, Dr. Khairi pada tengah hari itu. Hanya dia
bersendirian tanpa ditemani Xyryll dek kerana ada kelas tutorial yang perlu
dihadirinya. Selepas memperkenalkan dirinya kepada pensyarah muda itu, Asyraf
kemudiannya menceritakan tujuan dirinya bertemu dengan Dr. Khairi yang mana
lebih tertumpu pada permohonan rayuan dan usaha meringankan hukuman yang
dikenakan terhadap Xyryll akan kesalahannya itu.
Selang seketika dan sambil Asyraf
memberikan hujah-hujahnya, kelihatan Dr. Khairi mencatat beberapa butiran dan
sesekali mengirim dan menerima kiriman SMS yang tidak diketahui kepada dan
daripada siapa. Memandangkan dia sendiri tidak mempunyai kuasa yang besar untuk
memutuskan sama ada rayuan itu berjaya atau tidak, Dr. Khairi kemudiannya
mengajak Asyraf untuk sama-sama berjumpa dengan Professor Fakhri di biliknya
untuk perbincangan lanjut. Asyraf bersetuju.
Sekali lagi, Asyraf memperkenalkan
dirinya kepada Professor Fakhri yang sedari tadi memandangnya dari atas ke
bawah berulang-ulang kali. Sambil menyandar di kerusi mewahnya, professor itu sesekali
berbisik kepada Dr. Khairi akan beberapa perkara. Juga mencatatkan beberapa
informasi yang dirasakan perlu.
Perbincangan yang berlanjutan selama
kira-kira 45 minit itu kemudiannya mencapai kata sepakat dan persetujuan dengan
syarat diberikan kepada Asyraf.
Demi membantu dan menyelamatkan Xyryll,
Asyraf bersedia untuk mendegar dan mengamati syarat-syarat yang akan diberikan
oleh kedua-dua pensyarah itu.
Professor Fakhri dan Dr. Khairi sambil tersenyum-senyum
penuh makna bersepakat dan memberikan kata putus andaikata Asyraf tidak mahu
membiarkan Xyryll dibuang kolej, Asyraf perlu bersetuju untuk keluar bersama-sama
mereka di Bandar Seremban bermalam pada penghujung minggu ini sebagai anak ikan
mereka bagi tujuan memuaskan nafsu. Yang mana syarat ini perlulah dirahsiakan
daripada pengetahuan orang lain dan ketidak jujuran dirinya itu juga akan
menyebabkan dirinya dikenakan tindakan disiplin.
Tersentak dengan syarat yang diberikan,
Asyraf panik dan keliru. Belum sempat dia memohon masa untuk memikirkan jawapan
daripada Professor Fakhri, percakapannya disampuk oleh Dr. Khairi yang
memintanya membuat keputusan sebelum melangkah keluar dari bilik itu.
Kini, Asyraf sedang bergelut, berperang
dengan masa. Lima minit berlalu dirasakan berjam-jam lamanya. Adakah
pengorbanan itu berbaloi – untuk dirinya dan juga Xyryll?
Mendongak ke atas, bersandar pada
kerusi, Asyraf kemudiannya bingkas bangun daripada jauh pemikirannya dan
berdiri menghadap Dr. Khairi yang sedia menantikan jawapannya itu.
“Sebelum saya melangkah keluar dengan
keputusan saya… ingin sekali saya meminta supaya syarat ini ditukarkan kepada
perjanjian bertulis.” Petah Asyraf tenang menyatakan pendiriannya.
“…dan setelah semua itu tersedia, maka
saya dengan rela menerima syarat yang ditetapkan itu.”
Dalam benak fikirannya terbayangkan
wajah Xyryll. Dia akur dengan perasaannya. Dia memang menyayangi lelaki itu
sungguhpun berjuta bentuk kepayahan yang pernah dilemparkan kepadanya.
“Untuk kau, Xyryll.”, bicara Asyraf
sendirian di dalam hati.
Asyraf melangkah keluar meninggalkan
bilik itu dan Bangunan Pentadbiran. Dia tidak mampu memandang tegak ke hadapan,
cuma menundukkan kepala menghadap tanah buat seketika sebelum berlalu melangkah
pergi.
Meor yang berada tidak jauh dari situ hanya memerhati kehairanan.
--Bersambung...
p/s: nantikan pengakhiran KAC3 pada 25 Mac ini.
NUke
dalam topik : ku ampunkan cintamu 3, novel
Subscribe to:
Posts (Atom)
Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.


















