Couple of days ago, I have had a nice time, chatting with a friend. And we were like asking on each others' lives. Well, it's normal lah kan kalau dah lama tak jumpa, dan bertanya itu ini. And the conversation was so fruitful that we did talk about books, life as a single man, and eventually leads to an interesting topic.

Marriage.

I was laughing in my heart, of course, whenever people asked me about marriage. Lebih-lebih lagi, bila diajukan soalan "Bila pulak turn kau nak naik pelamin ni?". And spontaneously, I'll say 8 years to go. Or maybe 7. Sometimes, 9. Occasionally, 10.

Memang. Sekarang ni ramai kawan-kawan kita dah berumah tangga. Dan pada usia yang muda, aku memerhati kehidupan mereka ini penuh dengan kegembiraan dan kebahagiaan. Aku gembira bagi pihak mereka. Ya lah, kalau boleh biarlah perkahwinan mereka itu kekal sepanjang hayat dan hingga ke alam syurga nanti.

But, when it comes to our own-self, kenapa kita merasa awkward pula?

Age. And marriage.

Some people memang dah letak penanda aras untuk sesuatu perkahwinan dalam keluarga. For example, in my family, my eldest sister (Along) dulu berkahwin pada usia 24 tahun. Angah pun begitu. Cuma Alang bernikah pada usia 25 tahun. So, adakah abang aku, aku, dan adik aku juga perlu untuk memastikan diri 'berkahwin' pada usia 24 tahun?

Damn! Aku 24 tahun lah tahun ni!

Jawapannya tidak. Lucky enough, our parents tak pernah pun mendesak dan sekeras-kerasnya mahu anak-anak mereka yang lain ni kahwin semata-mata nak 'mengikuti jejak langkah' adik-beradik yang terdahulu. They're so memahami.

Cuma, persoalannya berbalik kepada diri sendiri. When will be the suitable age for your own marriage?

Aku sendiri meletakkan penanda aras pada usia 32 tahun. Tetapi, jodoh pertemuan, ajal dan maut; semua itu terletak di tangan Allah.


-Sebenarnya, aku sangat takut akan kegagalan sebuah perkahwinan.

Kalian?





NUke



KOPI. Launching.
Annexe Gallery, Central Market
March 24, 2012
12 noon
















captured using Nikon D90
edited using Nikon D90, Photoscape, Adobe Photoshop

NUke



Seperti yang di-highlight-kan dalam notakaki akhir KAC3 tempoh hari, aku ada mengatakan bahawa sebahagian nama-nama watak ini adalah nama betul sebahagian sahabat-sahabat aku. Pun begitu, ditegaskan sekali lagi bahawa personaliti mereka dalam cerita ini jauh sekali dan tidak sama dengan personaliti mereka yang sebenar di dunia realiti.

Huraian di sebalik nama watak; mengikut urutan peristiwa:-

Asyraf : Seorang sahabat dan kenalan sejak 5 tahun. Kawan sekelas tadika dan seperumahan. Kenal sejak tahun 1993. Kini menuntut di Ireland.

Xyryll : Nama fiksyen yang direka spesifik untuk siri KAC ini. Pun begitu, aku pernah terlintas untuk menamakan anak aku (kelak, insyaallah) dengan nama ini. Tetapi, bila difikir-fikir balik. Baik tak payah. Nanti bila dah besar, dia google nama dia sendiri, and terjumpa cerita ni, macam awkward pula.

Alya' : Diolah dari nama sebenar seorang sahabat; 'Alyaa Nadhira. Seorang kenalan sejak di MRSM dulu. Pernah satu kelas dengan dia. Dia baru saja menamatkan pengajian dalam bidang perubatan dari sebuah universiti di Indonesia.

Arief : Nama betul seorang rakan bilik ketika menuntut di matrikulasi. Student biology. Berkaca mata. Berasal dari Terengganu. Anak yatim.

Fadhiri : Nama betul seorang rakan bilik. Juga ketika menuntut di matrikulasi. Pelajar jurusan Biologi. Berasal dari Kelantan. Namun, beliau kini sudah tiada di dunia lagi. Terlibat dengan kemalangan motor ketika di semester akhir di UPSI. Arwah memang seorang yang arif dalam soal ibadah dan agama.

Jason : Pemilik nama ini merupakan seorang berbangsa Cina. Juga kenalan ketika menuntut di matrikulasi. Bijak dan pandai dalam kedua-dua subjek Biologi dan Fizik. Tinggi. Seusia dengan aku.

Puan Azizah (pensyarah Fizik) : Watak fiksyen. Nama Azizah itu diambil bersempena dengan guru muzik ketika aku di sekolah rendah.

Maisarah : Nama watak ini hanya disebutkan sekali dalam KAC yang pertama. Watak fiksyen.

Dr. Samad (pensyarah Matematik) : Nama pensyarah ini aku adaptasikan bersempena dengan cikgu Matematik aku ketika menuntut di MRSM dulu. Memang namanya Samad.

Khairul (kenalan bermain skuasy) : Watak fiksyen yang diambil namanya bersempena dengan seorang kawan di sekolah rendah - Khairul Amri.

Puan Hamidah (pensyarah Bahasa Inggeris) : Watak fiksyen.

Anuar : Kenalan ketika di matrikulasi. Sebilik dengan Jason. Biliknya hanya bertentang dengan bilik aku dulu. Orang Kelantan, bertubuh sedikit sasa tetapi pendek. Student Fizik.

Puan Roslinda (pensyarah Matematik) : Memang wujud. Beliau sangat garang. Pernah sekali aku terlewat masuk kelas tutorialnya ketika di matrikulasi, dan dia tak bagi aku masuk kelas. Setelah aku berkeras, dia bagi juga. Dan setelah insiden itu, aku selalu dipanggil ke hadapan untuk menjawab soalan di papan putih.

Pugneswary : Seorang kawan perempuan berbangsa India. Sekelas dengan aku ketika di matrikulasi.

Meor : Kawan sekelas ketika di matrikulasi. Tinggi dan berpewatakan macho.

Noradilah, Che Wan & Nuh : Nama gelaran dan nama betul sahabat-sahabat ketika menuntut di matrikulasi.

Hazieq : Lelaki yang aku kenal ketika masih menuntut di matrikulasi. Kebetulan kampungnya berhampiran dengan kampung ibu, di Melaka.

Nizam : Rakan dan kenalan ketika di matrikulasi. 

Ustaz Zainuddin : Watak fiksyen.

Dr. Khairi : Watak fiksyen. Pun begitu, namanya diambil bersempena dengan nama seorang kenalan ketika belajar. Teman sekelas dan teman bersukan ketika di matrikulasi.

Fatin : Teman sekelas ketika di matrikulasi.

Professor Fakhri : Watak fiksyen. Namanya diambil bersempena dengan nama sorang sahabat sekelas ketika di matrikulasi.

Meor Mustapha Hashim : Watak fiksyen.



Trivia dalam KAC:
1. Cerita ini secara tidak sengaja dipublishkan pada tahun 2009. Selepas itu, ianya terpaksa dikembangkan atas respon yang membina daripada pembaca.

2. Dalam KAC, Xyryll melakukan aktiviti tidak bermoral bersama Anuar. Yang mana selepas-selepas itu, mereka turut disertai oleh Nizam. Huraian ini tidak dipaparkan dalam KAC2 atas faktor ayat dan kandungan yang terlalu explicit. (Lost episode of KAC 1.5)

3. Sebelum KAC3 dipaparkan, penulis sudahpun memperlihatkan jalan cerita bagi tiga chapter yang pertama kepada beberapa individu untuk review awal. Respon2 yang diterima ini lah yang menjadi tunjang kepada apa yang anda baca sebulan ni.

4. Ketika plot jalan cerita ini siap, hanya seorang saja yang tahu pengakhirannya bagaimana. KAC3 sepatutnya berakhir ketika Asyraf diberi pilihan sama ada untuk menerima pelawaan pensyarah-pensyarahnya itu bagi menyelamatkan Xyryll. Individu yang tahu akan pengakhiran awal ini, bagaimanapun tidak tahu akan plot akhir yang telah diubah.

5. Poster-poster KAC : 1 (gambar penulis. self-captured, di dalam bilik di UKM), KAC 2 : Pemandangan di Lumut. KAC 3 : Ketika berada di Brunei.



Terima kasih kerana sudi membaca.

NUke



Siri Akhir (Siri 12)


Pagi Khamis  minggu itu, setelah usai menghadiri kuliah Kimia, Meor melangkah berseorangan menuju ke Bangunan Pentadbiran kolej. Dia mahu sekali berjumpa dengan Professor Fakhri bagi mengesahkan akan tindakan disiplin yang dikenakan terhadap Nizam. Dia juga mahu mendapatkan kepastian perihal Asyraf, sementelah terlihat kelibat lelaki itu meninggalkan bilik Penolong Pengarah kolej itu semalam. Setelah pintu diketuk beberapa kali, kedengaran suara Penolong Pengarah kolej itu member kebenaran untuk masuk. Meor sopan memberikan salam kepada pensyarah itu, sebelum menutup rapat daun pintu bilik.

Maaf ya professor kalau-kalau saya ni mengganggu kerja professor.” Meor memulakan bicara, memohon maaf andaikata kehadirannya ketika itu mengganggu proses pekerjaan pensyarah yang jelas kelihatan tertekan pada riak wajahnya.

Oh, awak rupanya! Tak mengapa. Sila duduk.” Sambut Professor Fakhri, mempelawa Meor untuk duduk di kerusi bersetentang dengannya. Professor itu kemudiannya bertanya khabar Meor dan juga perihal bapanya itu. Sebelum masing-masing tersenyum mesra dan beralih tumpu kepada tujuan kedatangan Meor ke pejabat pensyarah itu.

Kedua-dua lelaki itu berbincang serius akan perkara tindakan disiplin yang dikenakan terhadap Nizam. Sesekali, terselit senyum sinis dan tertawa kecil pada kedua-dua wajah mereka. Setelah menyoal pasti, Professor Fakhri mengesahkan akan pemberhentian pengajian Nizam yang akan berkuatkuasa dalam masa dua minggu lagi. Meor juga bertanyakan perihal Xyryll kepada Professor Fakhri, namun belum sempat dia menghabiskan soalannya itu, Professor Fakhri bangun dari duduknya dan menuju ke arah kabinet fail yang terletak berhampiran mejanya. Sambil membelek-belek beberapa dokumen, dia menjawab,

Memandangkan Nizam sendiri mengakui akan penglibatan Xyryll dalam kes ini, dan juga pengakuan oleh Xyryll sendiri pun sudah diterima, maka dia juga akan dibuang kolej.” Terdengar nada tegas dalam suaranya. Dia kemudiannya menyambung,

Tetapi… there is one cute student by the name of Asyraf. Katanya dia sahabat si Xyryll tu dan dia ada mengemukakan rayuan bagi pihak Xyryll.

Kamu kenal dia?” soal Professor Fakhri kepada Meor yang masih duduk di kerusinya itu.

Oh, Asyraf! Kenal! What do you think about him, prof?” Asyraf mengajukan kembali soalannya itu.

I don’t know. Dr. Khairi and I already asked him to please us this weekend. You know lah, Asyraf tu pun, not bad juga kan? Kami pun dah lama tak diservis.” balas Professor Fakhir berseloroh penuh makna dan berahi.

Rileks. Meor perlu lagak bersahaja. Namun, dia tidak mungkin mahu membiarkan pensyarah-pensyarahnya itu sahaja meratah tubuh lelaki yang lama diidamkan itu. Dia juga mahu menikmati tubuh lelaki yang dimaksudkan itu. Sedang dia mendengar ngomelan professor itu, mindanya ke langit membayangkan enaknya nikmat membayangkan tubuhnya bertaut rapat dengan tubuh milik lelaki bernama Asyraf itu. Pun begitu, semuanya tidak lama apabila Meor dikejutkan dengan persoalan yang terpacul keluar daripada Professor Fakhri.

Jadi, kalau sudah tiada apa-apa lagi, boleh la kiranya saya teruskan kerja saya ya, Meor?” sopan caranya meminta Meor untuk beredar dari biliknya itu. Tanpa berlengah, Meor bangun dari kerusi itu dan bersalaman dengan lelaki dihadapannya lalu meminta diri untuk beredar.

Oh, sampaikan juga salam saya kepada ayah kamu ya, Tan Sri Meor Mustapha Hashim…” pesan Professor fakhir sebelum menambah;

Pesan juga kepadanya, hujung bulan ini ada mesyuarat ahli lembaga pengarah, dan dia selaku Pengerusi Kolej Maju Cemerlang ini, perlu hadir sama.

Meor mengangguk tanda faham.

--

Jumaat. Ramai pelajar dan penghuni asrama mengambil keputusan untuk pulang bermalam di rumah masing-masing pada penghujung minggu ini. Xyryll tidak terkecuali. Tambah-tambah pula setelah dinasihati oleh Asyraf untuk menenangkan fikirannya di rumah, Xyryll seolah-olah pasrah dalam malas mengemaskan beg pakaiannya itu. Ada juga Xyryll mempelawa Asyraf untuk pulang ke rumahnya minggu itu, tetapi ditolak baik dengan alasan ada tugasan berkumpulan perlu disudahkan, dan Xyryll tidak mahu banyak bertanya.

Setelah memastikan hanya mereka berdua sahaja di dalam bilik itu, memandangkan Fadhiri dan Arief masih belum pulang dari Solat Jumaat, Xyryll merapatkan tubuh ke arah Asyraf yang sedia berdiri memerhatikannya mengemas beg sedari tadi. Dirangkul tubuh lelaki itu lembut sebelum memberikan pelukan ikhlas dan sayang.

Xyryll memohon maaf kepadanya andaikata dia banyak menyusahkan Asyraf selama perkenalan mereka sedari kecil lagi. Dan dengan tidak banyak soal, Asyraf memberikan satu kucupan pendek pada bibir Xyryll sebelum melepaskan pelukan lelaki itu.

Aku sayang kau, Asyraf.

--

Malam itu, setelah kebanyakkan penghuni asrama sudah tidur termasuk teman sebiliknya, Asyraf bangkit dan bersiap-siap untuk keluar. Dimasukkan beberapa helai baju dan seluar serta pakaian dalam ke dalam beg sebelum menuju ke kafeteria untuk berjumpa dengan Dr. Khairi seperti yang telah dipersetujui dan dijanjikan. Sebaik saja kelibat pensyarah itu kelihatan, dia sama-sama berjalan menuju ke arah kereta Proton Persona hitam milik pensyarah itu dan merelakan apa yang bakal terjadi selepas itu.

Dikhabarkan kepdanya oleh Dr. Khairi bahawa Professor Fakhri sudahpun menunggu kehadiran mereka di sebuah hotel di Seremban. Demi meleraikan kejanggalan di antara kedua-dua insan di dalam kereta itu, masing-masing berbual bicara mengenali hati budi masing-masing sepanjang perjalanan.

Namun, setibanya Asyraf di bilik hotel yang dimaksudkan itu, dia dikejutkan dengan kenyataan Professor Fakhri yang turut menjemput seseorang lain pada saat-saat akhir. Walau apapun reaksi yang bakal diberikan dan mahu ditonjolkan, Asyraf merasakan bahawa semua itu sudah tiada bermakna baginya. Malam itu, dia mengotakan janji dan pengorbanannya demi Xyryll, sungguhpun terpaksa menjadi peneman ranjang Professor Fakhri, Dr. Khairi, dan juga anak si Pengerusi Kolej Maju Cemerlang itu…





Meor…

--TAMAT--

Notakaki: Dengan tamatnya Ku Ampunkan Cintamu 3 ini, maka tamatlah sudah rangkaian novel-blog Ku Ampunkan Cintamu. Maaf dipohon andaikata jalan cerita ini secara tidak sengaja terkait rapat dengan kisah hidup mana-mana individu yang masih hidup atau pun yang sudah tiada. Ditegaskan berkali-kali bahawa cerita ini adalah rekaan semata-mata. Sebahagian nama watak yang diketengahkan ini merupakan nama sebenar sahabat penulis akan tetapi tidak menggambarkan personaliti mereka yang sebenar dalam dunia realiti.

Penulis juga berterima kasih kepada bloggers yang sudi memberikan kerjasama dan pendapat yang membina sepanjang penghasilan karya KAC hingga KAC3.


NUke


Siri 11


Menarik nafas panjang, Xyryll memberanikan diri melangkah masuk ke dalam bilik Penolong Pengarah kolej itu. Kelihatan Dr. Khairi sudah pun berada di situ menanti kehadirannya bersama-sama dengan Professor Fakhri. Dia kemudiannya dipelawa duduk. Hari Isnin Xyryll itu memang tidak akan sama seperti hari-hari Isnin yang sebelumnya.

Tanpa banyak bicara, masing-masing seolah-olah mengerti akan apa yang mahu diperkatakan. Perbincangan tiga penjuru itu berlangsung selama hampir satu jam setengah dengan hasilnya memaksa Xyryll untuk mengaku bersalah melakukan hubungan seks ketika berada di dalam kolej. Lebih teruk, kesalahan salah laku dan tatatertib itu melibatkan perlakuan seks luar tabii dan sememangnya dianggap sebagai kes berat dalam senarai tindakan disiplin yang dikenakan terhadap seseorang penuntut kolej. Sama nasibnya seperti Nizam, Xyryll dikenakan hukuman buang kolej, namun Dr. Khairi masih mengingatkan akan peluang untuk Xyryll memohon rayuan dalam tempoh masa dua minggu. Notis pemberhentian pengajian akan dihantar kepada penjaganya sejurus tamat tempoh permohonan rayuan.

-

Hujan renyai membuka tirai pagi Rabu di bumi Melaka itu. Seperti yang dibincangkan Xyryll bersama Asyraf tempoh hari, mereka akan cuba untuk mengemukakan rayuan bagi meringankan hukuman yang diterima Xyryll.

Asyraf memulakan langkah itu dengan berjumpa pensyarah Matematik, Dr. Khairi pada tengah hari itu. Hanya dia bersendirian tanpa ditemani Xyryll dek kerana ada kelas tutorial yang perlu dihadirinya. Selepas memperkenalkan dirinya kepada pensyarah muda itu, Asyraf kemudiannya menceritakan tujuan dirinya bertemu dengan Dr. Khairi yang mana lebih tertumpu pada permohonan rayuan dan usaha meringankan hukuman yang dikenakan terhadap Xyryll akan kesalahannya itu.

Selang seketika dan sambil Asyraf memberikan hujah-hujahnya, kelihatan Dr. Khairi mencatat beberapa butiran dan sesekali mengirim dan menerima kiriman SMS yang tidak diketahui kepada dan daripada siapa. Memandangkan dia sendiri tidak mempunyai kuasa yang besar untuk memutuskan sama ada rayuan itu berjaya atau tidak, Dr. Khairi kemudiannya mengajak Asyraf untuk sama-sama berjumpa dengan Professor Fakhri di biliknya untuk perbincangan lanjut. Asyraf bersetuju.

Sekali lagi, Asyraf memperkenalkan dirinya kepada Professor Fakhri yang sedari tadi memandangnya dari atas ke bawah berulang-ulang kali. Sambil menyandar di kerusi mewahnya, professor itu sesekali berbisik kepada Dr. Khairi akan beberapa perkara. Juga mencatatkan beberapa informasi yang dirasakan perlu.

Perbincangan yang berlanjutan selama kira-kira 45 minit itu kemudiannya mencapai kata sepakat dan persetujuan dengan syarat diberikan kepada Asyraf.

Demi membantu dan menyelamatkan Xyryll, Asyraf bersedia untuk mendegar dan mengamati syarat-syarat yang akan diberikan oleh kedua-dua pensyarah itu.

Professor Fakhri dan Dr. Khairi sambil tersenyum-senyum penuh makna bersepakat dan memberikan kata putus andaikata Asyraf tidak mahu membiarkan Xyryll dibuang kolej, Asyraf perlu bersetuju untuk keluar bersama-sama mereka di Bandar Seremban bermalam pada penghujung minggu ini sebagai anak ikan mereka bagi tujuan memuaskan nafsu. Yang mana syarat ini perlulah dirahsiakan daripada pengetahuan orang lain dan ketidak jujuran dirinya itu juga akan menyebabkan dirinya dikenakan tindakan disiplin.

Tersentak dengan syarat yang diberikan, Asyraf panik dan keliru. Belum sempat dia memohon masa untuk memikirkan jawapan daripada Professor Fakhri, percakapannya disampuk oleh Dr. Khairi yang memintanya membuat keputusan sebelum melangkah keluar dari bilik itu.

Kini, Asyraf sedang bergelut, berperang dengan masa. Lima minit berlalu dirasakan berjam-jam lamanya. Adakah pengorbanan itu berbaloi – untuk dirinya dan juga Xyryll?

Mendongak ke atas, bersandar pada kerusi, Asyraf kemudiannya bingkas bangun daripada jauh pemikirannya dan berdiri menghadap Dr. Khairi yang sedia menantikan jawapannya itu.

Sebelum saya melangkah keluar dengan keputusan saya… ingin sekali saya meminta supaya syarat ini ditukarkan kepada perjanjian bertulis.” Petah Asyraf tenang menyatakan pendiriannya.

…dan setelah semua itu tersedia, maka saya dengan rela menerima syarat yang ditetapkan itu.

Dalam benak fikirannya terbayangkan wajah Xyryll. Dia akur dengan perasaannya. Dia memang menyayangi lelaki itu sungguhpun berjuta bentuk kepayahan yang pernah dilemparkan kepadanya.

Untuk kau, Xyryll.”, bicara Asyraf sendirian di dalam hati.




Asyraf melangkah keluar meninggalkan bilik itu dan Bangunan Pentadbiran. Dia tidak mampu memandang tegak ke hadapan, cuma menundukkan kepala menghadap tanah buat seketika sebelum berlalu melangkah pergi.

Meor yang berada tidak jauh dari situ hanya memerhati kehairanan.


--Bersambung...

p/s: nantikan pengakhiran KAC3 pada 25 Mac ini.

NUke


Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.